Quick Login

Författare Ämne: storsegel stortriss mk1  (läst 5229 gånger)

Utloggad tompan

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 9
    • Visa profil
storsegel stortriss mk1
« skrivet: juni 04, 2013, 17:19 »
hej är ju så att jag är ny på att segla och bara lärt mig segla med focken men nu skulle jag vilja testa på att slänga upp storseglet men har inte en aning om hur man slänger upp det så skulle vara snällt om jag kunde få bild eller video på hur man gör för att slänga upp stor seglet på en stortriss mk1,,

men sen är det ju det med att jag fick med 3 st segel till båten jag vet vilken focken är men inte vilket som är stor seglet
frågar man inget så får man ingenting veta

Utloggad MoeJoe

• Full Member
  • Antal inlägg: 186
    • Visa profil
    • Jarl Adventures
SV: storsegel stortriss mk1
« Svar #1 skrivet: juni 04, 2013, 20:52 »
Tjena
Ja, storseglet är klart större än focken och genuan och har (förmodligen) några lattor och ett rep insytt längs två av tre sidor.
Om du kikar tex i tråden "ensamsegling neddragna fall å autopilot" kanske du får en ide för hur det ska se ut.
Kan ju komma med mer bilder å tips om det fortfarande är oklart.
När du ska segla å hissa segel ställer du båten mot vinden och börjar med storseglet, sedan förseglet. Annars vill båten falla av och med tryck. Seglen lär seglen kärva vid hissning

Utloggad tompan

• Newbie
  • *
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: juni 04, 2013, 21:46 »
haha jag är sådan nybörjare så jag inte hängde med alls nästan ju:P har la haft båten 2 veckor tror jag s¨är rätt ny och förstår inte så mycket :D

Utloggad MoeJoe

• Full Member
  • Antal inlägg: 186
    • Visa profil
    • Jarl Adventures
« Svar #3 skrivet: juni 05, 2013, 09:52 »
Ok, jag är ju också en kölbåtsnybörjare, köpte min Stortriss förra våren. Men jag gör ett försök ändå, sen kanske andra kan förklara bättre.

Om du kollar på bilden nedan.  Storseglet är störst, har lattor ("glasfiberpinnar") i akterliket (bakre delen av seglet) , samt troligen de siffror och symboler du ser på bilden.

När du ska montera och hissa seglet trär du först in det på bommen. I bommen löper ett spår. Seglet har ett insytt rep (replik) så att det "kilar fast".   Du ska även fästa det/spänna  längst ut på bommen med en repstump/tamp. Du behöver inte dra åt hårt i första läget.

Sen fäster du toppen på seglet, den spetsigaste änden, i repet/fallet som går upp till baksidan av toppen på masten. Lämpligen via någon form av låsbar ögla i metall.

Sen fäster du främre nedre delen av seglet genom att trä stålpinnen i främre delen av bommen genom öglan i nedre främre delen av seglet , och låser med en stålring/nyckelring. Som troligen redan finns där.

Sen är det dags att hissa storseglet.  Då ska seglets replik träs in i spåret som går upp i masten.

Hissa tills det är spänt/till dess bommen lyfter lite. Fäst repet från mast-toppen på samma sätt som du gjort med focken/förseglet, dvs i en knap/klyka som sitter nertill på masten. (Såvida du inte har fall neddragna till sittbrunnen med block och skotlås, men jag gissar att du inte har det. ).

klart.   

Utloggad tompan

• Newbie
  • *
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: juni 05, 2013, 16:03 »
tack så mycket ska testa det imon när jag är i båten:P

Utloggad stromdal

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 35
    • Visa profil
« Svar #5 skrivet: juni 25, 2013, 21:25 »
tack så mycket ska testa det imon när jag är i båten:P

Hur gick det, tompan?

Utloggad isback

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 1
    • Visa profil
« Svar #6 skrivet: juli 14, 2016, 19:04 »
Tack, utmärkt beskrivning även flera år senare.